Summa sidvisningar

söndag 8 september 2013

Alltid på en söndag

På väg till Piedras Blancas nästa morgon
kände jag mig som en själ man ber för.
Jag såg män som högg senkommet hackslåtter med lie,
bikupor i klöver, ett vindspel och ett kapell
och majskolvar, som en last av guld, i sina korgar.
Jag var en pilgrim, ny på scenen,
men ändå äntrade jag den som min egen hemmaplan.
Gaeltacht, säj, på nittonhundrafemtiotalet,
där jag var välkommen men väckte föga uppståndelse
bland familjerna som jobbade på fälten utmed vägen
och tittade på mig och vinkade som från en annan värld
så som ännu brukligt var nära Piedras Blancas.

(Seamus Heaney, 1939-2013, övers Ole Hessler)

--------

Det finns ingen fast punkt utanför mig själv. Denna fundamentala sanning borde ständigt begrundas.

--------

Det ständiga jagandet efter nya upplevelser skapar endast tomhet och ångest.

--------

Den goda gärningen utförd med baktanke, är ingen god gärning. Den saknar äkta kärlek.

--------

Så fort du är beroende av någon eller något, har friheten flytt.

-------

Det viktiga är inte början eller slutet, utan det som är där i mellan.

--------

När språket brister är det inte lätt för de bokstavstroende.

--------

För den självständige möter alltid konflikten med det inlärda.

--------

Att samla på sig sorger stryper den vitalitet som behövs för att leva.

--------

Om tryggheten baseras på pengar, spelar det ingen roll om du har lite eller mycket. Du är rädd i vilket fall som helst.

--------

Efter en resa till Italien skrev Bengt Lidforss 1898, att han "förbannade språkets grova verktyg som inte kan uttrycka tusendelen av vad ögat ser". Men nog kunde även Bengt Lidforss måla vackra vyer med sitt språk:"Nedanför de små skogbevuxna bergen blänkte Adriatiska havet mera blått än en högsommarhimmel i norden; i väster stod vintersolen och glimmade fram genom en silvervit töckenslöja, som längst ute dog bort i en glans av rosenrött och glimmande kopparsköldar; Men vid östra horisonten, där himlen var klar, höll sig Alperna dunkelblå med snöglänsande toppar".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar