Summa sidvisningar

söndag 13 april 2014

Alltid på en söndag

Utan att veta det förstår jag:
jag är också en skrift
och i detta ögonblick
stavar någon igenom mig.

(Octavio Paz, övers Pierre Zekeli)

------

För att få tillbaka intuitionen och kontakten med sitt djupare väsen måste man äga sin tid, och det gör inte dagens människa. Idag är väl detta mer än uppenbart. Ofta har jag en känsla av att verkligen existera bara när jag är ensam, när jag får umgås med mig själv.
(Anne Marie Berglund)

------

Man ska inte överge en åsikt om man inte har förnuftiga skäl därför.

------

Vi borde inte tro så mycket utan i stället tänka mera.

------

Livet är ett konstant sökande, en pilgrimsresa. Och så länge man ställer relevanta frågor får man bra svar.

------

Religion är ett verktyg, men inte det verktyget i lådan som krävs för att finna vad som är sant.

------

Idag lever vi under majoritetens tyranni.

------

Att värna sig mot - döden i livet.

------

Varje människa behöver en sång, som inte låter sig översättas.

------

Den skapande människan är en lycklig människa.

------

Målsättning: Att vandra motströms och behålla huvudet för sig själv.

------

Det kan vara bra att ta ut lyckan i förskott, för man vet aldrig hur framtiden blir.

------

Det främsta maktmedlet - att avstå från allt.

------

Den fria viljan ger oss möjlighet att synda i tankar, ord och gärningar.

------

Kristendomen är sinneslagsetik som omfattar både tanke och lust. Du får inte se på din nästas hustru med begärelse. Du får inte ha lust till det. Man snöper både lust och tanke.
Kristendomens moraliska misslyckande beror inte på att kristna inte är tillräckligt kristna, utan på själva kristendomens natur.

------

Se de lysande hängen,
där vårrikets vajande grenar
sin lövsal begynner att teckna
där fågeln, bäcken och tjärnen
spelar och speglar en frid
för dig som har väntat, för dig.

Hör skogsdunklet sjunger sitt vemod
och kronorna buga höviskt i vinden
för dig som har väntat, för dig.

(Harald Forss)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar