Summa sidvisningar

söndag 6 juli 2014

Alltid på en söndag

Tidig morgon

Vem tillkommer vördnaden?
Tiden som tillåter ännu en dag
som håller på att lysa upp
trappan av timmar
obesudlade
och helt och hållet utlämnade
åt våra fotavtryck

(Solveig von Schoultz)

------

Ord är inte tillräckliga för att uttrycka det oändliga under som det är att vara vid liv. Men ord är allt vi har, därför är de så dyrbara. (Joyce Carol Oates)

------

Det är förolämpande att antyda att endast ett system med belöningar och straff kan göra dig till en anständig människa.

------

Det är inget mått på god hälsa att vara välanpassad till ett sjukt samhälle.

------

Inga giltiga planer för framtiden kan göras av dem som saknar förmågan att leva nu.

------

Det är så lätt att existera i stället för att leva. Om du inte vet att det finns en klocka som tickar.

------

Livet består av ögonblick, små bitar av glittrande glimmer utlagda på en lång sträcka av grå betong.

------

Hur skulle människans själ kunna vara större än det liv hon har levat?

------

Det är inte nog med att fördjupa sig i filosofin. Man måste lära sig att tänka själv. Också!

------

Med åren tillväxer man både i visdom och avtrubbning. Lycklig den som har insikt om det sistnämnda.

-----

I radion hörde jag en präst säga att han ser Gud bakom allt som sker. Gud bevare mig!

-----

Den tunga dagen har djupare livsvisdom att ge oss än maklighetens och medgångens.

------

Du kan inte be världen att förändras - du måste ändra på dig själv först.

------

Jag trivs bäst när havet svallar
och måsarna ger skri
När stranden fylls av snäckskal
med havsmusik uti
När det klara och det enkla
får råda som det vill
När ja är ja och nej är nej
och tvivlet tiger still
Då binder jag en krans av löv
och lägger den vid närmsta sten
där runor ristats för vår skull
nån gång för länge sen
Jag trivs bäst när havet svallar
och måsarna ger skri

Jag trivs bäst i öppna landskap
nära havet vill jag bo

(Ulf Lundell)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar