Summa sidvisningar

söndag 12 oktober 2014

Alltid på en söndag

Britmässtid

Det är mina dagar dessa sista
brinnande och blåa solskensdar
med en susning som när strängar brista
och en ångest som när ljuset far.

Livet dansar ännu på det dödas
tröskel med förtvivlans gälla mod.
Britmässommarns klarhet såg dig födas.
Britmässommarn har jag i mitt blod.

Samma lidelse och samma hunger,
samma färg av kylig eld och höst.
Höst och sommar brottas, och det sjunger
dovt om vinterskymning i mitt bröst.

(....)

Frostigt brinner dagen för mitt öga,
men den brinner dock och den är min,
och min dikt är hos mig, och det höga
öppnas innan mörkret bryter in.

(Bo Bergman)

-----

Den bästa vännen är en vän som du kan sitta på en veranda och gunga med, aldrig säga ett ord, och sedan gå därifrån med känslan som om det var det bästa samtalet du någonsin haft.

----

Det är när vi står ansikte mot ansikte med våra värsta farhågor som vår sanna natur som människor visar sig.

-----

Vad händer med samhällsstrukturen när sanningsbegreppet urholkats eller till och med helt försvunnit? Kan ett samhälle bestå när sanningen försvunnit?

----

Att läsa och skriva har med frihet att göra - med befrielse - med att man öppnar vägar till andra möjligheter än de givna och näraliggande.

----

Det är i tystnad vi växer allra mest. Endast i tystnad kan vi förena det inre med det yttre. Att finna sig själv.

----

Ambitionens blod är varmt men dess hjärta kallt.

----

Vi söker himmelriket som vore det något yttre ting, när det i verkligheten endast kan sökas inom oss.

----

Att utföra goda handlingar med tanke på kommande belöning är inget annat än ren egoism.

----

Det angelägna är aldrig påträngande. Har tid att vänta tills röken drivit bort.

----

Ljuset finns alltid, det gäller bara att vända sig mot det.

----

Ge aldrig upp makten över dina egna fria tankar, vägra att vara en känslomässig slav på vägen mot din egen undergång.

----

Ger man upp makten över sig själv, är det snabbt någon annan som tar den.

----

Begränsa ditt synfält,
gör himlen ändlig,
fattbar, hanterlig.
Något motsatt ett upprepat,
upprepat astronomiskt misstag.
Tystnaden, det enda som består.

(Jaques Werup)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar