Summa sidvisningar

söndag 18 januari 2015

Alltid på en söndag


Vad är lycka annat än
att vara i överensstämmelse med sig själv?
Kräver örnen guldfjädrar? Önskar lejonet
silverklor?

(Henrik Ibsen)

-----

Den som vill vara fri får inte låta sig anpassas.

-----

Religiösa fundamentalister anser att de har sanningen. Varför då denna upprördhet när någon ifrågasätter den?

-----

Kunskap får vi från andra, men visdom är egna erfarenheter och genom att hitta och känna oss själva.

-----

Ingen projektil kan träffa med så förlamande kraft som en punkt satt på rätt ställe.

-----

Om vi inte övervinner rädslan, så är nästa steg självcensuren.

-----

Skadar jag någon annan så skadar jag också mig själv.

-----

Vi kommer från ett hav av möjligheter.

-----

Det moderna samhällets budskap är entydigt; om allt annat kan fungera snabbare, så kan vi människor göra det också. Men så är det inte!

-----

Sanningen är inte farlig, utan frigörande.

-----

De flesta religioner är inriktade på bestraffningar.

-----

Den som har upphört att tvivla, har upphört att tänka.

-----

Friheten är inte något man genast kan välja i livet, den måste erövras.

-----

Gudsbilder är människors bilder, andra finns ej att tillgå.

-----

Fåglarna är inte de bästa ornitologerna.

-----

Det klokaste svar vi kan ge på de största av frågor kan någon gång vara: Jag vet inte.

-----

Jag önskar alla andra
det bästa som jag vet.
Jag kan ju inte be för dem
i all min gudlöshet.
Men skulle jag försöka
då tror jag att det kom:
"Låt inte någon finnas till
som ingen tycker om!"

(Anna Greta Wide)

2 kommentarer:

  1. Fina och tänkvärda ord du delar med dig av. Tack
    Och jag önskar dig en god fortsättning på det nya året med läsvärda söndagar!

    SvaraRadera
  2. Tack för de varma orden! En god fortsättning önskar jag dig också!

    SvaraRadera