Summa sidvisningar

söndag 22 mars 2015

Alltid på en söndag


Så sitter jag här och spinner
i tysta natten min tankes nät
allt medan syrsan filar
men jag fångar inte en fluga
och livet är kort
Det höstas.

(Gunnar Ekelöf)

-----

Det levs inget annat liv än det som levs i ögonblicket.

-----

Gläd dig åt livet. Din tid har nått längre än du tror.

-----

Vetandet ger inte bara makt, utan också vanmakt.

-----

Dagarna går. Och åren.

-----

Det fria tänkandet är större än det begränsade.

-----

Att vara förbittrad är som att ta gift och hoppas att den andra personen dör.

-----

Idag är det viktigare än någonsin att våga tro på något aldrig så utopiskt vid horisonten. För vad är alternativet?

-----

Den bästa garanten för att hamna i en bra relation är förmågan att kunna vara ensam.

-----

Många av de saker du räknar med räknas inte. Många av de saker du inte räknar med, räknas verkligen.

-----

Uthållighet är hemligheten bakom de flesta triumfer.

-----

Är din tro beroende av ställda frågor, kan det vara dags att ompröva tron.

-----

Besatthet: Fastkörda tankar. Kan botas med friska, fria tankar. Friskhetsbegär, skulle kanske Ekelund uttryckt det.

-----

Alla lever vi i en lögn. En del lever i lögner som är livsuppehållande.

-----

Ett sätt att hålla åldrandet stången är att inte överge nyfikenheten på livet och alla dess under. Aldrig nöja sig med givna svar utan alltid ifrågasätta. När tanken blir slö slocknar aptiten på livet.

-----

Jag antecknar min ...... de födelsedag. Sent, men ej försent att vaska guldsand i solrännan... (Werner Aspenström)

-----

Regnets grå vesper ringer
i skogen.
Min lampas sken håller
sina gränser
som mitt hjärta.
Aftonen svarar med stor stillhet
som böjer sig fram.

(Rabbe Enckell)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar