Summa sidvisningar

söndag 15 november 2015

Alltid på en söndag

November

Mörkret
sprider sig tungt
och svart, som värmen
från en järnkamin
i hörnet av
vårt liv

vi låter vänja oss
vid spröda höljen,

filten över axlarna
- natten över dagen

(Jan Östergren)

-----

Att tala kommer av naturen, att tiga av förståndet.

-----

Den slaviska anden förtjänar sina bojor.

-----

Du ansvarar för dina egna känslor.

-----

Också det som inte kostar något har ett värde.

-----

Tystnad är ibland det bästa svaret.

-----

Rädslan begränsar tankeverksamheten.

-----

Lär sig något gör man bara då och då, men glömmer gör man hela dagen.

-----

Rikedom liknar havsvatten; ju mer man dricker därav desto törstigare blir man.

-----

Teologin  i sitt förhållande till religionen är en dödskalle stjälpt över en lilja. (Tegnér)

-----

Under ett porträtt

Solen kallnar i skymningens grafit.
Med sin vidd och sitt djup
lyser mig det stumma havet i ansiktet.
Jag är gammal. Jag tror inte på något.

Jag är gammal, i mitt skövlade ansikte
finns bara vattnets skrämmande ödslighet.
Skymningens granitdamm. Endast
porernas brutala slöja.

Böljeslag. Sedan den milda nattens
olyckliga larm. Blind insekt,
lämnad åt mig själv i mörkret som lagras över mig
i en kartong med all världens ensamhet.

Jag är ensam i den bottenlösa bädden.
Jag är ensam bland mina kuddar.
Lämnad åt mig själv i den eviga ensamheten.
Som vattnet. Som moder Jord.

(Janos Pilinszky, tolkning Gabor Harrer och Karl Vennberg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar