Summa sidvisningar

söndag 17 januari 2016

Alltid på en söndag

Skogsvandring

Träd med tålamodet hos sömngångare
som har stannat och glömmer att fortsätta.
Skogar har sina egna gradvisa tidtabeller.

Jag rör mig för fort för att uppfatta annat
än skogens trivialiteter, tålmodigt knarrar
åren, inte minsta antydan om en Stor Plan.

På en del av tidtabellen som jag inte kan se
vaknar träd och förflyttar sig till nästa läge.
De behöver utrymme där de försiktigt passerar.

Jag kommer hem och vet lika litet som förut.
Kåda nöts bort. Jag nästan hör
en musik så långsam att den inte kan höras.

(Robin Fulton, övers Lasse Söderberg)

-----

Varje människa har någon vrå om vilken hon kan säga: den känner bara jag.

-----

Inbillade smärtor gör inte mindre ont för att de är inbillade.

-----

Folk som aldrig har tid uträttar minst.

-----

Utveckling är inte alltid lika med förbättring.

-----

Flexibel kan endast den förberedde vara.

-----

Både det förflutna och framtiden är illusioner eftersom de bara kan upplevas i nuet, vilket är vad som finns och allt som finns.

-----

Meningen med livet är bara att vara vid liv. Det är så klart uppenbart och så enkelt. Ändå rusar de flesta runt i panik som om det vore nödvändigt att uppnå något utöver detta.

-----

Höjden av mänsklig vishet - detta att veta att vi ingenting vet.

-----

Tillit kommer till fots och rider bort med häst.

-----

En halv sanning är också en lögn.

-----

Alla tankar är redigerade.

-----

Ha modet att använda ditt eget förstånd. Det är upplysningens motto enligt Kant.

-----

... Europa stundom skulle komma att te sig såsom platser för en skäligen intresselös häxdans, där människorna huvudsakligen syntes ivriga att på varje ledig stund med tillhjälp av ständigt förbättrade medel skräckslagna fly bort från det outhärdligaste av allt - från tomheten - från sig själv. (Frans G Bengtsson)

-----

(...)

Endast ett berömmer jag mig av
att jag aldrig låtit mig
duperas när det gällt
varken av religiösa, sociala, konstnärliga dogmer
Så som jag säger nu är jag i dag
Hur jag annars må uttrycka mig
i ordkonst och smålek för brödfödan.
Allt det där är förströelse och tidsutdräkt
men detta är sanningen och vad jag menar
Allt gäller för mig liv eller död.
Väsentligt liv, väsentlig död
liv där liv är oundvikligt
död där död är beveklig
urgrunden till all religion
det skarpt skuggade guda-anletet
som månen av vilken vi bara ser hälften.

(...)

(Gunnar Ekelöf)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar