Summa sidvisningar

söndag 7 februari 2016

Alltid på en söndag

Mjölkminne

Jag sprang över skaren i smällkalla kvällen
och stjärnorna föll över Oviksfjällen
och dunk som ett hjärta lät mjölmaskinen
och korna stod kolugna mittemot svinen
och radion med Flottarkärlek stod på
för korna mjölkade bättre då
och mjölken var spenvarm i hämtarn och fet
opastöriserad i opaket
och ville man ha information
om mjölk gick man direkt till kon.

(Bodil Malmsten)

Bodil Malmsten har lämnat oss. För oss som under många år följt henne på bloggen och senare på Twitter, känns det som att ha förlorat en nära vän. Vi ska minnas hennes ofta svidande samhällskritik, hennes halsbrytande sarkasmer, hennes humor och finstämda självironi. Samtidigt under sorgens stund får vi glädjas över att allt det som hon har skrivit finns kvar för att återvända till.

-----

Det finns ingen moralisk plikt till självutplånande.

-----

Attityd är en liten sak som gör stor skillnad.

-----

Fred kan inte uppnås genom våld. Den kan bara uppnås genom förståelse.

-----

Musiken är medlaren mellan det andliga och det sinnliga livet.

-----

Den vise bär sina ägodelar inom sig.

-----

Alla morgondagens blommor är dagens frön.

-----

Det första steget mot förändring är att erkänna felet.

-----

Man glömmer alltid att mänsklig lycka är en disposition i sinnet och inte ett villkor för omständigheterna.

-----

Historielösheten odlas idag aktivt av både stat och kapital.

-----

Att känna smärta, att lida, är att vara människa.

-----

Att vinna en folkmassa är ingen konst, vad som behövs är en osanning, nonsens och en viss kunskap om sköra mänskliga passioner.

-----

Alla vet att något kan förändras plötsligt mellan ett hjärtslag och nästa. Men också, vilket mindre diskuteras, när det inte finns något nästa.

-----

Det ett steg framåt när vi lyckas frigöra oss från det konformistiska arvet och vågar utsätta oss för ogillande.

-----

Endast ett bedrägeri är möjligt i oändlig mening: självbedrägeriet.

-----

Dagens fakta: 72 procent av länderna i väst har förbjudit våldtäkt i äktenskapet. Det är 0 procent i Arabstaterna.

-----

Jag tror på hedern och samvetet
Och kärleken till nästan
Även nästan kärlek tror jag på

Jag tror inte på att kärleken övervinner allt
    Inte ens hälften tror jag
Bevara mig för mina vänner så klarar jag fienden själv
Jag tror på fiender och släkt
Bränt barn skyr inte elden
     tror jag

Jag tror att kejsaren är naken
och gud förklädd

Jag tror att människan är god
Och ond
   Varken ond
   Varken god
Det finns ögonblick tror jag

(Bodil Malmsten)

1 kommentar: