Summa sidvisningar

söndag 3 februari 2013

Alltid på en söndag

Jag skulle nog kunna tänka mig
att i en ny tillvaro
leva i en ung granskog.
Jag skulle vara skogens gud
och heta Tapio.
Där skulle jag bo bland granarna
och ingen människa skulle kunna
berömma sig av att ha sett mig.

(Lars Huldén)

------

Jag skriver inte för de lärde, för det - det är "att elda för kråkorna".
(Vilhelm Ekelund)

------

Det måste finnas en hel del saker som ett varmt bad inte kan bota, men jag vet inte många av dem.

Jag blundar och hela världen sjunker död ned.
När jag öppnar mina ögon igen är allt fött på nytt.

Jag talar med Gud,
men himlen är tom.

(Sylvia Plath)

------

Det är inget mått av hälsa att vara väl anpassad till ett fundamentalt sjukt samhälle.

Oskuldsfullhet är inte omogenhet. Man må vara fysiskt mogen, men den vida rymd som följer med kärleken är möjlig endast om psyket är fritt från erfarenheternas många skador. Det är dessa skador från erfarenheten som förhindrar oskulden. Att befria psyket från erfarenheternas ständiga press är meditation.

(Jiddu Krishnamurti)

------

I världslitteraturen - vad söker man? Något som drar till sig ens uppmärksamhet med samma styrka som om det var hemlighetsstämplat material som handlar om en själv. Eller bara något som utstrålar en smula värme i kallblåsten. Ett hus med sommar i sig - mitt i packisen.

Carl-Göran Ekerwald, ur Sommarhus i Arktis 1986

------

Det lilla vi vet och förstår om universum beror inte på vad som står i religiösa skrifter, utan helt på vad vetenskapen hittills utforskat. Och vetenskapen kommer oavbrutet att ge oss ytterligare kunskaper framöver. Det som står i de religiösa skrifterna kommer inte att ge oss något nytt, det som står där är fast och oföränderligt för evigt.

Skeptiker är inget bra ord. Kritisk tänkare är att föredra.

------

Hörde nyss i radion Ulf Elfing intervjua Signhild Arnegård Hansen. Hon är vd i familjeföretaget Svenska LantChips och tidigare styrelseordförande i Svenskt Näringsliv. En fascinerande kvinna och sexbarnsmamma. Familjen är numera bosatt i USA i det amerikanska potatisbältet där företaget nu har sin största produktionsenhet. Arnegård Hansens uppfattning om svenska politiker är inte smickrande för politikerna. Hon menar att dagens svenska politiker är visionslösa och saknar förmågan att kunna se längre än en mandatperiod. För Alliansens näringspolitik har hon inte mycket till övers, de har uträttat förvånansvärt lite under de år de haft makten. Det finns en hel del att läsa på nätet om denna ovanliga kvinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar