Summa sidvisningar

söndag 18 augusti 2013

Alltid på en söndag

Mot aftonen blir dagern mera blid
och allvarsam, det är en harmoni
i allt vi se, när sommarn är förbi,
ett klarblått ljus i skyn, en höstens frid,
som icke hörts och setts och känts i sommartid.
Så låt din kraft, som djup och rik,
naturens egen sanning lik,
steg ned i mig som ung, med åren bli
en fridens stilla kraft i mig,
som älskar dig och som av dig,
du ljusa ande, lärt och lär
att sky mig själv och älska allt, som är!

(Shelley, övers Gustaf Fröding)

-------

"Den lycka vi själva kunna bereda oss är större än den vår omgivning kan ge oss." Detta är en orubblig sanning. Det inre är långt viktigare än det yttre. Det inre präglar allt; det yttre har blott ett tillfälligt och ytligt värde. (Schopenhauer)

-------

Ingen annan människa kan någonsin nå innanför mitt medvetandes höga murar. Mitt medvetande kan endast vara mitt eget.

--------

Eftersom tiden är en ytterst begränsad resurs måste man alltid göra val. För att uppnå den bästa formen av välbefinnande är det nödvändigt att klargöra för sig själv att det bästa valet ofta är att avstå.

--------

Det är med dagarna som med drömmarna, man hinner aldrig fånga dem.

--------

Det är lätt att bli en människa med adress, men som aldrig är hemma.

--------

Den som verkligen älskar och är fylld av kärlek kan aldrig hållas instängd. Man kan aldrig sända kärlek utan att först har arbetat med den i sitt eget hjärta. Självkärleken måste alltid komma först.

--------

Voltaire drack fyrtio (40) koppar kaffe om dagen. Schiller kunde inte arbeta eller leva utan en hög med ruttna äpplen i skrivbordslådan. Var och en har vi våra egenheter.

---------

Angående havregrynsgröt ska jag lära dig ett kulinariskt knep; Du kokar den på grädde, kallar den för stuvad kalvhjärna och serverar den med peppar, salt och ättika. Alla kommer att bli förtjusta. (Fritiof Nilsson Piraten)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar