Summa sidvisningar

söndag 8 december 2013

Alltid på en söndag

Det verkliga livet, det enda
som efterlämnar något spår
skapas av stillhet.

Inget är givet
allt är lånat
eller stulet.

Inget blev detsamma
allt fortsatte som alltid.

(Nina Malinovski)

-------

Vad hjälper det om man blivit väl bevandrad inom filosofin, religionen och den stora litteraturen, om man inte lärt sig konsten att leva?

-------

Jag hyr inte ut rum i mitt huvud till vem som helst.

-------

Att födas till människa och diskutera vad som omger en på alla sidor kan ha sitt intresse. Men att leva är viktigare.

------

Hur ska man kunna känna en annan människa när man inte känner sig själv?

------

Fördomarna cirkulerar alltid runt ett centrum av okunnighet.

------

Det talas ofta om det viktiga med bredden. Men hur är det med djupet?

------

Den riktigt sanna altruismen är en myt. Det finns alltid bakomliggande motiv. Den lilla djävulska baktanken grinar alltid kulisserna, i godhetssmeten. Egoismen är en mänsklig egenskap som bara finns där hos oss alla.

------

En gåva är äkta bara om den inte är förknippad med några som helst villkor från givaren.

------

Tiden rinner ut i ett svart hål. Vi lever redan i evigheten.

------

Vår uppfattning om verkligheten grundar sig inte direkt på verkligheten utan på vår upplevelse av den.

------

Tillvaron balanserar med lycklig lätthet på en nålspets.

------

De flesta tror som om det vet. Mitt dilemma är att jag inte vet vad jag ska tro.

------

När grunden är fel blir det ett fuskbygge.

------

Alltid är det tid som försvinner,
omärkligt läcker den ut.
Vart tar den vägen?

------


När själen ger upp, följer strax kroppen efter.

------

Hjärnan är konservativ, går helst i gamla spår, avskyr det nya och okända.

------

Om allt är fragmentariskt, hur då finna helheten?

------

Kierkegaard menade att kristendomen bärs upp av en räcka paradoxer. Därför kan kristendomen aldrig förstås, endast tros.

------

Så stilla på ytan,
men på djupet evig oro.

------

Jag är inget.
Jag kommer aldrig att vara
något.
Jag kan inte heller vilja vara
något.
Bortsett från det bär jag på
världens alla drömmar.

(Fernando Pessoa)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar