Summa sidvisningar

söndag 29 december 2013

Alltid på en söndag

Mitt hem är min reträtt och viloplats.....
Jag försöker att hålla detta hörn som en fristad
mot stormen utanför,
precis som jag gör med ett hörn av min själ.

(Montaigne)

-------

Sinnet avskyr tomrummet och om det inte finns några större bekymmer att tugga på så kommer sinnet att börja jobba med det  triviala som finns till hands.

-------

Debatter kan stundom vara både livliga och underhållande, men de är knappast någon lämplig metod för kunskapsteoretiska upptäckter.

-------

Viktigt: Att leva medan livet pågår.

-------

Tron kan förflytta berg, men förnuftet kan sätta dem tillbaka igen.

-------

Den bästa musiken kan ibland vara - tystnaden.

-------

Våga gå in i tomheten - där finns mycket att upptäcka.

------

Böckerna - de ensammas förening.

------

Den djupt religiöst troende omges av ett avskärmande skal som gör honom oemottaglig för den verklighet som lever utanför skalet.

------

Med försvar följer oundvikligen anfall. Anfall är bästa försvar?

------

Att tvivla, att våga ifrågasätta, är en form av frihet.

------

Endast tvivlet är en boning tillräckligt rymlig för tanken.

------

Vad är all teoretisk livskunskap mot det att verkligen kunna leva sitt liv?

------

Alltför många livnär sig på allmänt missnöje.

------

Man tar i regel inte skada av att uppleva för mycket, men man kan fara illa av att uppleva för litet.

------

Man står i betraktan, stum, som ett
naket träd om vintern; i dess inre pågår
flöden, om än aldrig så nerskruvade,
som ska slå ut i grönska och fågelsång.

(Per Helge)

2 kommentarer:

  1. Hej Leonardo!

    Gott Nytt 2014!

    Ja! Grönska och fågelsång låter hoppfullt.

    Och tack för allt textligt insiktsfullt under 2013.

    Hisnande rader som: Genom kärleken får vi den största lyckan, men också den största sorgen.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! En god fortsättning på det nya året 2014!
    Om allt går som beräknat kommer jag även under det nu framförliggande året att fortsätta min söndagliga gärning genom att publicera nya fynd ur min till synes bottenlösa skrivbordslåda.
    Allt gott!

    SvaraRadera