Summa sidvisningar

söndag 5 januari 2014

Alltid på en söndag

Bild från Sankta Clara

Kajor på väg till ting i Sankta Clara,
det är som ett krusflor
luftigt singlande i vinden.

Här på en bänk i kyrkogårdens ro
satt skalden Arendorff
och lät sina tankar fara.

Då levde poesin sitt rätta liv.
Den bars av vingflykt
som denna fågelskara.

(Harald Forss)

-------

Det är mer liv i livet om döden finns med.

-------

Att utföra goda gärningar med tanke på kommande belöningar är en grov form av egoism.

-------

Bliv vän med dig själv. Då blir man aldrig ensam.

-------

Hämndlystnaden är den mest destruktiva och avskyvärda av alla egenskaper. Den är roten till ondskan.

------

Liv har inget med mönster och form att göra.

------

När jag förlåter mig själv börjar helandet.

-------

Helandet kommer när vi släpper taget, när vi ger upp mönstret.

-------

Ängslan är alltid den andra sidan av intensiv glädje.

-------

Man kan lätt göra tillvaron till ett enda utdraget lidande. Medvetenheten om hur denna process sker och utvecklas, underlättar möjligheten till att förändra sin tillvaro.

-------

Att dokumentera sina tankar är enda sättet att bevara dem från den totala förintelsen.

-------

Susan Sontag: Tänkandet är det jag mest ägnar mig åt. Det mest fruktansvärda som kunde hända är att jag slutade att tänka.

-------

Till mig nådde du aldrig fram,
du kärlekens rop,
och för böckernas skull gick jag miste
om livet och världen.

( Atanas Daltjev, övers Roger Gyllin)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar