Vintersekunder
Nysnö, solsken. Världen är alldeles rosenkindad.
Skaparen måste varit i valet och kvalet mellan
tropikerna och Norden, den första snön måste ha
tagit andan av honom. Överallt vidgar den ut land-
skapet. Den lägger sig på anspråkslösa, förbisedda
ställen, intill laduväggar och små trista dikesrenar,
på fågelholkens tak, och överallt skapas ett nytt ut-
rymme, en förtrollad plats där ingen har satt sin
fot. Så tyst det är. Alla ljud tycks stanna vid sin ut-
gångspunkt långt, långt borta. Hunden tystnar för-
bluffad vid sin koja.
Vinden håller sig kvar i almens krona, snön
faller ljudlöst från gren till gren. Myriader av snö-
kristaller gnistrar i den blåa skuggan.
(Bengt Anderberg)
-------
Det är någonting lömskt, den där bitterheten som växer så våldsamt, ty den dödar långt innan offret är medveten om förlusten.
------
Vi handlar i enlighet med våra tankar. Dessa tankar blir bokstavligen talat vår dagliga livsupplevelse.
-------
Den energi vi har och ger ifrån oss bestäms av våra tankar och vårt sätt att bearbeta världen.
-------
Alla de saker vi tror att vi absolut måste ha för att bli lyckligare är indikationer på att vi styrs utifrån snarare än inifrån. En fälla som vi aldrig kan ta oss ur så länge vi tror att vi kan fylla tomrummet genom att äga något.
-------
Om vi har ett tomrum så är det för att vi tänker tankar om saker vi saknar, och den sortens tankar vidgar alltid tomhetskänslan.
-------
Kom ihåg att våra dagar är vårt livs dyrbara valuta. Faktum är att det sätt på vilket vi använder dagarna är ett mått på kvaliteten i vårt liv.
-------
För att återge orden deras tyngd är nog behovet av deras motsats, det vill säga tystnaden, avgörande.
------
På ett fåtal sanna profeter går ett oräkneligt antal falska.
-------
Hur många av våra värderingar är inlärda värderingar?
------
Den som finner livet meningslöst har inte fattat meningen med livet.
------
Önsketänkande presenteras ofta som sanningar.
------
Tiden bearbetar omsider tro till vetande.
------
Om en fjärdedel av eleverna lämnar skolan utan gymnasiebehörighet, måste man nog säga att bristande kunskap blivit ett samhällsproblem.
------
En tätting. Midvinter.
Han sitter uppburrad i en holk och sover
i gryningen vaknar han
burrar upp sig än en gång, låter fjädrarna falla ner
mot kroppen. Vips är han uppe i hålet
tittar ut
och vips är han med vingarnas hjälp ute i den
stora kalla världen igen.
Från träd till träd, från matbord till
träd igen, hela dagen, fullt sjå
måste säkert äta sin egen vikt innan kvällen eller kanske
det dubbla för att hålla sej vid liv
När mörkret faller återvänder han till holken
Sover
Hela vintern är det så
Redan i januari, februari börjar han märka revir
Han sjunger
(Ulf Lundell)
Tack för att du delar med dig av Ulf Lundells fina vinterdikt! Tillåt mig att såhär under "Fadime-dagarna" tipsa om Ulf Lundells sång "Den dummaste djäveln i världen"
SvaraRaderaPå Ulf Lundells skiva ”Högtryck” (2005) finns det en sång med titeln ”Den dummaste djäveln i världen” (finns på spotify). Titeln är enkel, rättfram och uppriktig. Det finns inga poetiskt förskönande element i titeln. Sången verkar ha fötts ur ilska och är – som jag ser det – en sång om svek. Ett obegripligt svek. Det handlar om ett svek mot kärleken och livet; i det här fallet en fars svek mot sin dotter. Mina tankar går till Fadime Sahindal som i januari 2002 sköts till döds av sin far i systerns lägenhet, men sången kan appliceras på andra kvinnor som också fallit offer för hederskulturen. Fadime har blivit en symbol för den frihetsälskande människan, hon som offrade allt – också sitt liv – för det hon älskade. En vacker, ung människa som utkämpade en heroisk kamp med sitt eget liv som insats. Lundell sjunger: ”Ingen är som hon/Ingen var som hon/så bra som hon/så sann som hon/så vacker som hon” Det oreserverade hyllandet av hennes egenskaper och skiftningen i tempus Är/Var får mig att ana att personen är död, men att hon kommit att inta rollen av ett slags modern kvinnlig martyr i sångarens ögon och därmed lever vidare. I slutet av sången sjunger Lundell att hon kanske gått till en annan (dimension?) eller att hon har gått ifrån en far (den biologiska) till en annan Fader(Gud?).
Vad är det som får en man att döda sitt barn – för hederns skull? Är det överhuvudtaget möjligt att på djupet förstå en sådan handling? Ulf Lundell söker inte svaren, han vädjar sången igenom till lyssnarens ryggmärgsreflexer snarare än till intellektet. I sången lämnas det därför inget utrymme åt psykologiska förklaringsmodeller. Lundell drar istället paralleller till ett annat obegripligt svek, i ett historiskt bibliskt sammanhang genom textraden: ”Se hur hans inälvor gör sig klara att lämna hans meningslösa kropp” Sångtexten är tydligt inspirerad av Apostlagärningarna i bibeln och Judas Iscariots svek mot Jesus. I bibeln står det följande om Judas: ”Och med de penningar han hade fått såsom lön för sin ogärning förvärvade han sig en åker. Men han störtade framstupa ned, och hans kropp brast mitt itu, så att alla hans inälvor gåvo sig ut.” (Apg 1:18) Samma sak förväntas ske med mannen i sången som svek och mördade sin egen dotter. Sången är en anklagelseakt mot Fadimes far, men faktiskt också mot alla de män som direkt eller indirekt genom hederskulturen begått eller är beredda att begå liknande vidrigheter mot sina egna barn.
Om man inte begriper att värdet på sin egen dotters liv är så mycket högre än hedern så är man dum. Om man dessutom går så långt som till att mörda sitt eget barn så är man också en djävul och kanske till och med den dummaste djäveln i världen.
Magnus! Tack för din kommentar. Hedersproblematiken är något mycket obehagligt. Hur man kan döda sin egen dotter för hederns skull förefaller helt absurt och verklighetsfrämmande. Tyvärr så verkar samhället ofta stå handfallet inför detta. Ulf Lundells texter har alltid ett budskap och lämnar
SvaraRaderasällan någon oberörd.