Summa sidvisningar

lördag 15 februari 2014

Alltid på en söndag

På vägen etthundra meter bortom grindhålet
är ett ställe där jag utan särskilt skäl
många gånger stått och undrat.
På denna fläck kan man när som helst
med ett steg hit eller dit
få hemmet att försvinna ur sikte i lövet
och efter behov stå som en hemlös.
Detta är en av de saker som jag
behåller för mig själv.

(Thomas Tidholm, ur Hilding Kvists minnen)

-------

Hur kan en människa som saknar rötter växa?

------

Går boken att läsa? I vår tid är det ett alltför sällan ställt krav.

------

Tänk på att det finns tusen sätt att hitta mening med ditt liv.

------

Medvetandet om att döden befinns på armlängds avstånd skärper medvetenheten om vad som är viktigt, vad som är livet.

------

Ibland undrar jag över hur många människor jag tittat på under mitt liv, men aldrig sett.

------

Förtroende är helt enkelt en satsning, och som sådan innehåller den alltid ett element av risk.

------

Utan de viktigaste verktygen för kritiskt tänkande kommer vi att observera verkligheten genom ett subjektivt filter, som färgar vår uppfattning av världen, så att bilden av den blir som vi vill att den ska vara, i stället för vad den är.

------

När du accepterat dina brister, kan ingen använda dem mot dig.

------

Kunskap är makt, men visdom är att veta hur man ska tillämpa den kunskapen i rätt tid och av rätt anledning.

------

Det finns en glädje i sökandet efter kunskap om universum i alla dess yttringar.

------

Det finns en högre värdeskala än det genomsnittliga tyckandet.

------

Den mest grundläggande mänskliga positionen är, tror jag,
den en kusk intar då han väntar, den tänjande. Vi är helt klart
inte tillräckligt väl skapta för att trivas i upprätt ställning, och att
ligga blir tjatigt i längden, eller så blir man dum. Men sittande,
med hakan mot bröstet, ögonen slutna - till tre fjärdedelar
eller helt och hållet - öronen spetsade och armarna lite isär för
att hålla balansen; så skulle jag inte ha något emot att leva mitt liv.

(Bernard-Marie Koltés, övers. Cecilia Palmgren)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar