Summa sidvisningar

söndag 23 februari 2014

Alltid på en söndag

Vintervärme

Som det varma stänket
över nyplöjd mark
i en helgtyst våraftontimma
ser jag vinterkvällningen ljus
brunsvartgyllne glimma
utmed popplarnas frusna bark:
tycker mig förnimma
           viskande
            svagt och skyggt den
avlägsna vårens sus,
tycker mig se det varma stänket
som en darrande guldväg glimma
över nyplöjd mark
i en helgtyst våraftontimma.

(Vilhelm Ekelund)

------

Det politiskt korrekta är ett uttryck för det självförakt som skapar viljan att vara som alla andra, att inte tänka själv.

------

Demokrati förutsätter en upplyst och medveten befolkning.

------

Hårt arbete är ett onödigt slöseri, om det satsas på fel saker.

------

Du kan inte döda kaoset inom dig, genom att skapa kaos omkring dig.

------

Det behövs minst två personer för att starta en konflikt, men bara en för att stoppa den.

------

När jag flög såg jag bara marken,
när jag föll, såg jag himlen.

------

Vår böjelse att tillbedja går hand i hand med bekymret om den egna personen.

------

En ändlig beskrivning kan aldrig beskriva en oändlig värld.

------

Informationen försvinner om det inte finns behov av den i medvetandet.

-----

Det som inte är värt att läsas många gånger är ofta inte värt att läsas alls.

-----

Den friska förmågan till ro och koncentration, till uttryck av glädje och smärta - allt är undansopat som skräp av våra misstänksamma förmyndare.

-----

Det krävs eftertanke, stillhet, överblick för att kunna mogna. Detta finns inte inom kollektiviteten.

-----

Många människor har ingen egen mark att gå på, trots att de äger stora markarealer.

-----

Varken människor eller hästar kan tänka eller se när de skenar.

-----

Livet är som bäst de stunderna man glömmer sig själv.

-----

Ordet tro är inte ett fast ord. Det vilar inte på något fundament i kroppen eller själen.

-----

En timme är inte bara en timme,
utan en skål, fylld av dofter,
ljud, tankar och stämningar.

(Proust)

------

Det är så högt
det korta livet
att du inte ser trädet
i hela dess vidd.

(Bo Carpelan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar