Summa sidvisningar

söndag 2 mars 2014

Alltid på en söndag



Genom rutan ser jag remnor
gå i markens duk,
knagglig fåras bruna rygg, där
snön låg vit och mjuk.

Men där nere, tyst och stilla,
reds den näringssaft,
som i vårljum sol skall väcka
fröets groningskraft.

Snar skall tjälen gå av jorden,
det blir vår och sådd,
och ur myllan spira späda,
gröna sädesbrodd.

(Ola Hansson)

------

Om du jämför dig med andra kan du bli fåfäng eller bitter, för det kommer alltid att finnas större eller mindre personer än du själv.

------

Revolutioner är mycket lättare att starta än att slutföra. Se på den "arabiska våren", Syrien och nu kanske Ukraina.

-------

Pengar är som syre, du måste ha tillräckligt för att kunna leva bekvämt, utöver det spelar det ingen roll hur mycket du har. Dock kan man tillägga att precis som överskott av syre lätt orsakar berusning, kan överskott av pengar orsaka en annan form av berusning.

-------

Vad nyckeln till framgång är vet jag inte, men nyckeln till misslyckande är att försöka göra alla nöjda.

------

Det är bättre att gå framåt med tidens ström än att gå baklänges mot den.

------

Moral och regler är i stället för kärlek. Den som äger kärlek behöver ingenting av allt detta. En vis människa moraliserar inte, dömer inte, fördömer inte. Hon ser allt genom kärlekens ögon.

------

Om inte människan själv förändras kan inte heller samhället förändras. Samhället har inte det minsta intresse av att satsa en krona på en kultur som börjar att ifrågasätta makten som sådan, på den kultur som siktade på människans befrielse.

------

En människa som inte älskar sig själv, är inte rädd om sig själv, utan kan tvärtom bli destruktiv. Därför är bristen på kärlek orsak till destruktiviteten inom människan.

------

Vänskap som ställer krav, är ingen äkta vänskap.

------

Tänkaren skiljer lust från lidande. Han inser inte att han genom själva sitt lustbegär inbjuder till lidande och rädsla.

------

Varken undertryckandets pina eller det brutala tvånget att anpassa sig till ett mönster har någonsin lett till sanningen.

------

Ända till de hittar ett sätt att beröva mig mina tankar är jag fri. Man kan leva utan yttre frihet men inte utan inre frihet.

------

Om inte friheten har några gränser har den förlorat sin livskraft.

-------

Språnget från muren
var ett ögonblicks verk
yrsel genomträngde mig,
men klar luft fyllde mina lungor
och jag föll mjukt som en snöflinga.

(Ur Språnget av Siv Arb)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar