Summa sidvisningar

söndag 30 mars 2014

Alltid på en söndag

Du letar ändå längs vägkanten.
Skulle där kunna finnas
ett ord utanför språket,
förskingrat och otydbart?

(Karl Vennberg)

------

Lena Andersson, författare och journalist, skriver:"Att läsa snabbt är detsamma som slöseri med tid. Ska man erövra nya tankar måste man också tänka dem till slut. En text som är värd att läsa bjuder alltid motstånd. Man läser som en detektiv på jakt efter vad som ligger under orden, på vakt mot manipulation. Förmågan att extrahera innebörden i en text är och förblir förutsättning för möjligheten att göra sig gällande i samhället. Den som inte uppfattar skriven text kommer heller inte att kunna uttrycka sig muntligt."
Tänkvärda ord. Själv tycker jag att det föreligger vissa svårigheter att fördjupa sig i en text som man läser på en bildskärm. Svårt att koncentrera sig och läsandet blir mer som en skumning, vilket medför att man en stund senare inte minns så mycket av det man läst. Än så länge föredrar jag nog pappersboken med dess möjligheter för marginalanteckningar och understrykningar.

------

Det levs inget annat liv än det som levs i ögonblicket.

------

Om vi inte överger livet så är det för att vi vill leva, vill vara.

------

Man måste ställa sig utanför för att kunna se.

------

Något som nutidsmänniskan glömt bort - konsten att kunna göra ingenting.

------

Fjärilar vill jag ha överallt - utom i magen.

------

För den som inte syndat finns ingen förlåtelse.

------

De självständigt tänkande människorna är de som utgör jordens verkliga salt.

-----

Den som hatar kan aldrig vara konstruktiv.

-----

Bara föreställningen om ett utanför, är den egentliga källan till ångesten.

------

Vad är historien om inte en cykel av allehanda fasor?

------

De tre bokreligionerna, kristendomen, islam och judendomen, har aldrig haft mycket till övers för lidande djur.

------

Livet är som bäst när kreativiteten fritt strömmar.

------

En mås är jag, och på vilande
sträckta vingar
dricker jag havssalt salighet
långt östan om allt jag vet,
långt västan om allt jag vill,
och rör vid världens hjärta
- bländvitt!

(Karin Boye)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar