Summa sidvisningar

söndag 21 september 2014

Alltid på en söndag

Redan var hösten kommen

Redan var hösten kommen med sina kyliga skuggor,
solen vände sitt spann med ljummare tömmar mot vintern
medan platanerna fällde sitt löv och medan i klasar
druvorna började svälla på stockarna sen de beskurits:
Framför oss hade vi ett helt års infriade löften.

(Petronius, övers Gunnar Ekelöf)

------

Meningslöst lever den som befinner sig "utanför" sitt liv, endast den som är "innanför" sitt kan leva meningsfullt.

-----

Det gäller att skapa ett liv med plats för det som betyder mest. Var och en måste själv omskapa sin verklighet om man inte trivs med den.

------

Resonansbotten för mina affekter utgörs alltid av min syn på mig själv.

------

Varje människa har behov av att känna att hon själv skapar förutsättningarna för sitt liv, inte att någon annan gör det åt henne.

------

Människan är slav under det maskineri som hon själv byggt upp.

------

Det är vårt inre tillstånd som är förutsättningen för hur vi upplever våra yttre villkor.

------

Finns inget värde är tillvaron värdelös.

-----

Det enda som är hopplöst; vårt förflutna.

------

Både ljuset och mörkret kommer inifrån oss själva, vi måste bara välja väg.

------

Människorna synes ivriga att på varje ledig stund med tillhjälp av ständigt förbättrade medel skräckslagna fly bort från det outhärdligaste av allt - från tomheten - från sig själva. (Frans G Bengtsson)

-----

Vi lever idag i ett ballongsamhälle - stort, synligt och uppblåst men tomt på innehåll. (Mats Alvesson i DN)

-----

Allt kan slås sönder.
På nytt ska det läkas,
så länge den är levande,
vår innersta grodd.

(Karin Boye)

2 kommentarer:

  1. Å så fint att du fortfarande bjuder på kloka och vackra ord. Jag läser och njuter -och tänker... Har nu åter upplivat min gamla Inkan-blogg- rensat, städat och förhoppningsvis kommer jag att skriva både prosa och poesi igen. Just nu letar jag runt på internet efter gamla "bloggkändisar" - Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Inkan! Så kul att du återkommer både här och på din egen blogg. Har saknat dig./Leonardo.

    SvaraRadera