Summa sidvisningar

söndag 23 november 2014

Alltid på en söndag


      Från bergen eka
 hjortarnas bröl och löven
      virvla där de gå
Jag lyssnar - och som alltid
 fyller mig höstens vemod.

(Sarumaru, övers Shozo Matsushita och Per Erik Wahlund)

-----

Att inte längre kunna uppskatta det sköna och vackra i naturen, är liktydigt med att ha förlorat sin själ.

-----

Den moderna människan uppvisar en oförmåga till att sitta stilla och bara vara.

-----

Det finns idag en utbredd rädsla för det "vilande ögonblicket".

-----

Världslitteraturens alla skatter finns nu inom bekvämt räckhåll, men allt färre läser dem.

-----

Lyckan är inte resultatet av att få något som vi inte har, utan att vi kan uppskatta det vi redan har.

-----

Jordelivet är av övergående karaktär, liksom alla jordiska ägodelar och sysselsättningar. Memento vivere - kom ihåg att leva.

-----

Också smärta och uppgivelse kan bidra till förnyelse.

-----

Det är i hjärnans terräng man ska motionera.

-----

Ett liv utan passion är ett ökenliv.

-----

Vår ärkebiskop och med henne flera andra teologiska auktoriteter framhåller att Bibeln måste tolkas metaforiskt eller symboliskt, annars kan man hamna helt fel. Vad är det då dessa teologiska auktoriteter tror på? Kierkegaards tes om att när det gäller Bibeln måste man tro på allt eller intet förefaller nog mera välgrundad.

-----

Sanningen finns där man försöker dölja den.

-----

Så bort all min feghet!
Jag hör min framtid till.
Jag tar mig rätt att växa nu
som rotens krafter vill.

(Karin Boye)

3 kommentarer:

  1. Åter goda ord och tankar att meditera över. Din blogg är som en oas i en öken. Tack!

    SvaraRadera
  2. PS: jag såg at du har min gamla "bloggadress" på din "bloggar jag följer"...
    Jag har ändra till http://detfinnstrerum.blogspot.se/ Så du vet!
    Välkommen att läsa.

    SvaraRadera
  3. Inkan! Tack för dina uppmuntrande ord! Givetvis ska jag ändra till din nya bloggadress!
    Allt gott!

    SvaraRadera