Summa sidvisningar

söndag 30 november 2014

Alltid på en söndag

(---)

Så har det alltid varit, mig vart endast givet
ur ensamheten som en fjärran bländsyn
förnimma livet med dess larm och ljus.
Jag känner det: jag kom ej med livet.
Men ensam vandring lät mig stundom höra
en evighetens klang långt bortom livets brus.

(Vilhelm Ekelund)

-----

"Bliv vad du är, och det lyckliga är ditt", skriver Vilhelm Ekelund. Detta är en sanning som man först och främst borde lära sig att leva efter.
Men hur levde då Vilhelm Ekelund själv? I ett brev till vännen och konstnären Oskar Bergman skriver han bl a: "Jag undrar om man verkligen aldrig ska lyckas komma så långt att man kunde vara människa och glad på något annat sätt än genom att fördärva varandras hälsa och ekonomi." Detta apropå Ekelunds komplicerade förhållande till alkoholen. I ett annat brev till prof John Landquist skriver Ekelund: "Och jag har kommit förfärligt utför i fråga om mod och levnadslust." På ett annat ställe skriver Ekelund: "Gud vet vad man egentligen har levat för."

Nog besannas alltid detta att det inte är lätt att leva som man lär.

-----

Alla människor vill lycka och glädje i livet, men man måste veta vad som skapar verklig lycka och hur man uppnår det som ger det.

-----

Man bör alltid eftersträva sanningen även om den kan kännas smärtsam.

-----

Människors förmåga att tro på det som är falskt matchas bara av deras förmåga att vägra tro på det som är sant.

-----

Kreationisternas bästa argument mot evolutionen är de själva.

-----

Det är bara i tanken jag lever. Upphör tanken upphör även livet.

-----

Livet finns mellan varit och kommer.

-----

Förnuftets svaghet; det kan inte älska.

-----

Vi får inte välja mellan kropp och själ, vi måste välja båda.

-----

Den som känner sig fri är fri.

-----

Ständig strävan ger ofrihet. (Tämj dina ambitioner!)

-----

För den som aldrig segrat
är segern alltid störst.
För att förnimma sötman
behövs förtvivlans törst.

(Emily Dickinson)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar