Summa sidvisningar

söndag 3 maj 2015

Alltid på en söndag


Min barndoms träd stå jublande kring mig: o människa!
och gräset mig hälsar välkommen ur främmande land.
Mitt huvud jag lutar i gräset: nu äntligen hemma.
Nu vänder jag ryggen åt allting som ligger bakom mig:
mina enda kamrater bli skogen och stranden och sjön.
Nu dricker jag visdom ur granarnas saftfyllda krona,
nu dricker jag sanning ur björkens förtorkade stam,
nu dricker jag makt ur det minsta och spädaste grässtrå:
en väldig beskyddare räcker mig nådigt sin hand.

(Edith Södergran)

-----

Misslyckande är alltid hälsosamt för egot.

-----

Alla idéer är gamla och kommer medvetet eller omedvetet från en miljon andra källor.

-----

Tänk på att känslor kan bara upplevas i nuet.

-----

Det är så många som bara roar. Det borde finnas minst lika många som oroar. Det behöver nödvändigtvis inte vara så sorgfyllt att se sanningen eller att söka den. Tvärtom så ger det en oerhörd känsla av tillfredsställelse.

-----

De flesta religionerna fokuserar på livet efter döden i stället för livet före döden.

-----

Att säga att en praxis är traditionell säger ingenting om dess förtjänst eller sanning.

-----

Det fanns en tid då religionen styrde det mesta i världen - den mörka medeltiden. I svagare stunder kan jag börja undra om vi nu är på väg mot en ny mörkertid?

-----

En människa som inte kan lita på sig själv, kan aldrig helt och hållet lita på någon annan.

-----

Språket är medvetandets råmaterial.

-----

Kunskap är det man lär in, medan visdomen är det man själv tillför.

-----

Tro inte att du måste omforma ditt liv varje gång det dyker upp en ny idé.

-----

Tid låter sig aldrig återvinnas, den utplånas ständigt.

-----

Alla är vi djupast sett förståndshandikappade.

-----

Om Bibeln är Guds ord så måste man väl kanske tillägga att Gud visste inte bättre på den tiden.

-----

Allt detta trodde jag på.
I dag sjunger jag ensam
på veklagans stränder.
Även veklagan kan tjäna som huvudkudde.

(Oktavio Paz)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar