Summa sidvisningar

söndag 13 mars 2016

Alltid på en söndag

                Lento  

Med åren
blev ensamheten ren och klar.

Det blev ju klart att  jag var jag.
Och ingen kunde överta mig.

Och ingen stod i vägen mera.
Den där smärtan som jag minns från

kvällarna på fyrtiotalet,
då hagtorn stod i blom

och lindens blomma sakta föll,
är borta nu. Och ofta saknar jag min smärta.

Allt är kallt och klart; kristalliskt,
står mitt hjärta vakt,

vid något fruset världshav,
vars namn jag inte vet.

Och jag är inte där.

(Lars Gustafsson, Posthum; 1968)

-----

Med ord kan det mesta betalas.

-----

Stunder av stillhet, då luftar man själen ren i tystnaden.

-----

Du behöver inte förklara dina drömmar. De tillhör dig.

-----

Den som lever på en livslögn fruktar alltid sanningen.

-----

Lev livet på dina villkor och inte på andras.

-----

Att läsa god litteratur är att vidga ditt sinne.

-----

När vi inte längre kan ändra en situation, är vi utmanade till att förändra oss själva.

-----

Att kontrollera språket är per definition att kontrollera våra tankar.

-----

Ibland är även att leva en handling av mod.

-----

Normalitet är en asfalterad väg, den är bekväm att gå men inga blommor växer på den.

-----

Låt inte andras beteende förstöra din inre frid.

-----

Oberoende tidsepok tycks sanningen vara den fiende som människor skyr mer än något annat.

-----

Att var dag ägna en stund åt att meditera över tankens uppkomst, gör dig till en bättre och en mer förstående människa.

-----

Vårt liv uttrycker alltid resultatet av våra dominerande tankar.

-----

Jag vet ingenting i världen som har så mycket makt som ett ord. Ibland kan jag skriva ett, och jag ser på det, tills det börjar skina. (Emily Dickinson)

-----

                  Epok

Det var en tid då visa män
inte teg, men kvävdes av
allt larm. De tog sin tillflykt
till böcker som ingen läste.

Två rådgivare hade folkets
öra.Den ene ropade "Köp"
dag och natt, och den andre,
mer förledande, "Sälj din frid."

( R S Thomas, tolkning Ingemar och Mikaela Leckius)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar