Summa sidvisningar

söndag 7 april 2013

Alltid på en söndag

De trädde fram ur de uråldriga böckerna där rötterna möglar.
De kom som årstiderna kommer.
Askan kramade sin motbild
och fälten vandrade mot fälten.
                                        Nej, han tillhör inte förfallets tidevarv.
                                        Han är hänryckningens våldsamma timme
                                        och de fria tankarnas jordskred.

(Adonis,  tolkning Hesham Babari och Ingemar Leckius)

--------

Carl-Göran Ekerwald, den oförtröttlige lärdomsgiganten, snart 90, håller just på att slutföra ännu en bok, denna gången om konstigheter i Bibeln. Titeln blir "En fritänkare läser Bibeln". Att läsa Bibeln har varit en hobby för Ekerwald ända sedan ungdomen. "Bibeln har jag alltid läst som ren nöjesläsning, jag ser den som ett njutningsmedel"; säger Ekerwald till SR P1. Och mycket konstigt har han under året funnit i den boken.
Jag emotser med intresse bokens utgivning i höst.

--------

Forskningen om "nära döden" upplevelser är fascinerande, men ännu har ingen lyckats påvisa att medvetandet överlever "punkten utan återvändo". När hjärnan väl är slutgiltigt död upphör ju också dess förmåga att förnimma något.
En intressant notering är de flesta av dem som varit med om en "nära döden" upplevelse har förnummit en behaglig stillhet, ljus och värme. En del säger sig ha hört behaglig och stillsam klassisk musik. Inte någon säger sig ha hört någon form av rockmusik eller annan bullrig musik. Vad säger detta om rockmusiken?

---------

Jag känner igen mig i vad Isabel Allende skriver om sin läsning. Som läsare är jag en otålig och oorganiserad sådan. Om inte boken tilltalar mig efter de första 40 sidorna, så överger jag den. Jag har travar av halvlästa böcker som väntar på att jag ska drabbas av något tillstånd som skulle tvinga mig till vila, så att jag fick tid till att läsa mer. Men det finns så mycket att läsa och tiden är så kort! Allende som fyllt 70 menar att hon ännu inte nått den åldern då omläsning ger mer glädje än förvåningen över en ny berättelse eller en ny författare.
Själv är jag något snäpp äldre än Allende och har nu kommit till insikten om att några nya böcker kommer knappast längre på mitt nattduksbord. Undantaget då Ekerwalds nya enligt ovan. Min läsning nu består nästan helt av ett återvändande till mina tidigare favoriter och inte sällan upptäcker jag att här finns det som jag sällan finner i dagens produktion av litteratur. Det klassiska håller alltid för att läsas flera gånger och ofta upptäcker man sådant som missats vid tidigare läsning.

---------

Att leva livet utan förväntan och utan behov av specifika resultat - det är frihet.

---------

Hjärnan gillar inte tvetydigheter. Därför hoppar den helt enkelt från en lösning till en annan. Den vilar aldrig under en övergångsperiod på en osäker plats.

---------

Konsten att få ett bönesvar är att be om något som hade inträffat ändå.

---------

Att vara sig själv är en heltidssysselsättning.

--------

Kapitalismens förmåga att producera mer och mer med allt större effektivitet, bäddar i förlängningen för dess egen undergång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar