Summa sidvisningar

söndag 28 april 2013

Alltid på en söndag

Dikten är att resa
Att ta väskan och gå
Sitta i tåget
Och aldrig komma fram

Pentii Saarikoski)

--------

Slumpen hugger fort tag i oss och lär oss att ingenting är vårt, den äger alltsammans, all egendom och alla släktingar och vänner och våra armar och ben och ögon och till och med näsan som vi har mitt i ansiktet.

Då man drömmer eller hoppas någonting ska man alltid se till att man också föreställer sig motsatsen, då behöver man aldrig bli besviken.

Känsligheten är det geniala hos var och en, den fyller oss med åtrå och högmod och hjälper oss att se att det som inte är en aning deformerat, det är själslöst. Känsligheten gör oss skapande. Och ju mer man skapar, desto fruktbarare blir man.

Utanför våra föreställningar finns ingenting.

Litteraturens funktion är att motverka automatiseringen i människans hjärna, hennes SPRÅK!

Till slut kommer vi bokälskare att bygga ett fort av våra många böcker och sluta våra liv som litterära eremiter.

Att uppföra sig mönstergillt, är det berömvärt eller är det ett bevis på dumhet?

När naturen slutgiltigt har domesticerats kommer kulturen att förlora sin mening. Detta tragiska perspektiv rymmer samtidigt det färdigbyggda moderna samhällets existentiella dilemma: att vara på väg, men inte har någon stans att ta vägen.

---------

Jag är här. Dessa tre ord innehåller alt som kan sägas. Czeslaw Milosz uttrycker detta så fint i sin essä "Om mitt syfte".

---------

Cypernkrisen är inte en storm i ett vattenglas i ett litet marginellt land, det är ett symptom på att något är fel med hela EU-systemet. (Slavoj Zizek)

Jag är misstänksam mot de gamla vänsteranhängarna som fokuserar sitt hat mot USA. Men om den kinesiska nykolonialismen håller de helt tyst. (Slavoj Zizek)

----------

Ibland sitter jag och tänker, andra gånger jag bara sitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar