Summa sidvisningar

söndag 21 juli 2013

Alltid på en söndag

Tanka-dikter i juli

Nu ger jag mig lov.
Nu må min sommar vara.
Ett ögonblick, värld.
Nu drar jag gröna skärmar
omkring min lilla boda.

Myra, gå din väg.
Ta dina syskon med dig.
Jag har semester
från sådan prasslande flit
som bara tittar neråt.

Min blå lergök
har bara två toner,
gör så gott den kan.
Den sitter och ser på mig
och jag vet vad den tänker.

Det långa strået
som böjer sig i båge
gungar osynligt.
Plötsligt blixtrar det till
för att tiden är inne.

(Solveig von Schoultz)

--------

I religiösa sammanhang finns det ofta ett mått av avsiktlig okunnighet - man vägrar att ta till sig uppenbara fakta.

--------

Den mänskliga hjärnan är det mest komplexa objektet av alla, och resan från en hjärna till en annan är bland det svåraste. Varje försök till kommunikation är ett språng ut i mörkret utan garanti för att vi kommer att förstås eller ens höras av någon annan.

--------

Ska vi ge upp den europeiska upplysningen till förmån för en medeltida religions särkrav?

--------

Ingen ensam person i historien har självständigt skapat en religion utan att först ha lärt sig den från någon annan.

--------

Hur ska man veta vad lycka är för något om man aldrig tillåts att vara olycklig?

--------

Världen har aldrig varit så fylld av distraktioner som nu.

-------

Orden bygger staket. Men verkligheten är en vild häst som hela tiden befinner sig på alla sidor om staketet.

--------

Att lära sig att avstå, att kunna säga nej, är början på vägen till något bättre.

--------

Vi slungar våra frågor ut mot universums stjärnor, som bara strålar kallt tillbaka utan att svara.

--------

Känslor är inget besvär som man ska försöka bli av med. Känslorna är de viktigaste drivkrafterna bakom vårt beteende. Varje känsla uttrycker sig i vårt muskelsystem.

-------

Känslan av sorg kommer av det tillbakablickande, av återvändandet. Sorgen kommer alltid från det förflutna, som vi inte kan påverka. Endast i nuet kan påverkan ske. Det är där vi kan vända sorgen till glädje.

-------

Stoikerns orubbliga själslugn är av statisk natur. Men den statiska friheten, vad är det för glädje med den? Det statiska är dött.

--------

Är Bibeln en problematisk bok? Teologerna säger att detta är en bok som inte kan läsas bokstavligt. Påstående och "sanningar" i Bibeln måste enligt teologerna tolkas eller till och med omtolkas, för att göras begripliga för den "okunnige" bibelläsaren. Men vem säger att teologerna har rätt i sina tolkningar? Dessutom visar det sig att teologerna ofta sins emellan har olika uppfattningar om den rätta tolkningen.

2 kommentarer:

  1. Å, det är som att plocka smultron... söta,goda -och ibland något som får en att reagera lite extra!
    Tack!

    SvaraRadera
  2. Inkan! Tack för din uppmuntrande kommentar och önskar dig en fortsatt fin och avkopplande sommar.
    /Leonardo

    SvaraRadera