Summa sidvisningar

söndag 28 juli 2013

Alltid på en söndag

Gjorde som andra berättade för mig, då var jag blind.
Kom när andra kallade på mig, då var jag förlorad.
Sedan lämnade jag alla, mig själv också.
Då hittade jag alla, mig själv också.

(Rumi 1207-1273)

--------

Det minst viktiga i livet; vad andra tycker och tänker om dig.

--------

När vissa behov har uppfyllts, föds andra behov. Detta är kapitalismens och konsumismens drivkraft. Ytterst handlar det om själsligt bedrägeri.

--------

Två finns som aldrig är nöjda - älskare av världen och älskare av kunskap.

--------

Kultur är inget politiskt korrekt, utan i grunden något helt annat, något evigt pågående, ett kalejdoskop av röster.

-------

Det enda som betyder något är ditt sinnestillstånd just nu.

-------

Man kan återuppstå också i detta jordelivet, just genom att man inte längre fortsätter att bara leva - som död.

-------

Om den bok som du just läser inte skakar liv i dig, varför ska du då bry dig om att läsa alls? Vi behöver böcker som drabbar oss! Allt annat är bara meningslöst tidfördriv - förslösad tid. En bok måste vara som en yxa för det frusna havet inom oss.

-------

Sinnet är den jord i vilken problem och konflikter växer och mångfaldigas.

-------

Att offra nuet för framtiden är ett vansinnesdåd.

-------

I kyrkornas kartotek finns de redan färdigformulerade svaren alfabetiskt insorterade.

-------

Det betyder lyckligtvis föga om ens livsåskådning håller streck inför filosofernas definitioner. Men det betyder allt om den håller färgen inför såväl livets mörker som dödens blekhet.

-------

Stora själar behöver varken läsa eller resa eller arbeta, för att upptäcka de högsta sanningarna. De behöver endast luta sig inåt över sig själva.

-------

Du vandrar från rum till rum
på jakt efter diamanthalsbandet.
Men det finns redan runt din hals.

(Rumi)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar