Summa sidvisningar

söndag 8 juni 2014

Alltid på en söndag

Jag vet att intet tillhör mig
utom tanken som oberörd
får flöda fram ur själen,
och varje levande ögonblick
ett givmilt öde låter mig
få njuta i mitt inre.

(Goethe)

------

Vilken liten tanke kan inte fylla upp ett helt liv.

------

Är jaget i grunden en verbal verksamhet?

------

Den materialistiska livsåskådningen bygger på att ha, att äga, att köpa och konsumera.

------

Vi tillverkar små runda saker med urtavla och de får oss att tro att klockan tre kommer tillbaka gång på gång, men klockan tre kommer aldrig tillbaka.

------

Trots att massmediekanalerna inte speglar verkligheten, utan endast fragment av den, formar de ändå vår verklighetssyn direkt och indirekt, trots att vi själva varken medvetet eller aktivt deltar i idébildningen.

------

Det finns alltid ett okänt element som skiljer en varelse från en annan. Man säger ibland att någon tänker samma tankar som jag själv. Detta är inte sant. Ingen annan tänker exakt som jag. Våra egna tankar är högst unika.

------

Spinoza erbjöds 1000 floriner om året ifall han ville hemlighålla sina tvivel. Då han vägrade anstiftades ett mordförsök på honom. Detta misslyckades dessbättre.

------

Har man läst sin Kierkegaard någorlunda, inser man strax hur omöjligt det är för en "vanlig" människa att leva som en kristen eller snarare hur omöjlig kristendomen är.

------

Även om vi förgyller den bur vi inneslutes i, är vi inte fria utan fångna.

------

Vi lär oss föredra ofullkomliga teorier och sentenser,
som innehåller glimtar av sanningen,
framför välordnade system,
som ej har något av verkligt värde att meddela.

(Emerson)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar