Summa sidvisningar

söndag 30 oktober 2011

Alltid på en söndag

Ogräset

Men det gror en mängd yppigt och glupskt
ogräs, som skymmer sikten, allt oftare
skjuter det upp, det styva,
ty skaparmakten skämtar, men de
förstår det icke. Alltför ondsint griper det
kring sig och växer. Och likt en eldsvåda,
förtärande husen, slår det upp,
aktande intet, och skonar
icke platsen och betäcker
vidsträckt och jäsande, ett ångande moln,
vildmark, som icke kan värja sig.

(Friedrich Hölderlin, övers Johannes Edfelt)

----

Att sitta stilla och ingenting göra - våren kommer och gräset växer av sig självt.
Så heter det i en Zen-dikt. Överhuvud taget tycker jag att det är en underskattad sysselsättning i vår tid; detta att sitta stilla och ingenting göra.

----

Agnosticism är ingenting annat än likgiltighet eller slöhet, skrev Herbert Tingsten i sin recension av Ingemar Hedenius "Tro och vetande" i DN den 21/5 1949. Kanske är det så. Agnostikern är någon som inte av olika anledningar "tänkt färdigt".

----

Salman Rushdie:"Man får inte håna den heliga tron på att två plus två är fem".

----

Förnuftet bekräftar sig självt, och sen kan det naturligtvis inte finna något annat än sig själv. Poesin däremot ger sig till alla, och är annorlunda för var och en. Visst är den omoralisk. Den är omoralisk som själva köttet. (Maria Zambrano)

----

Idag har klockorna ställts om till vintertid. Med stigande ålder har vintern för mig blivit en motbjudande årstid med mest negativa inslag. Kyla, snö, is och halka gör livet bra mycket besvärligare och begränsat. Snöskottning är inget en äldre man ser som något positivt, och de nödvändiga promenaderna blir vintertid ofta förenade med livsfara - ett brutet lårben har ofta en tendens att förkorta åldringens liv. Min förhoppning är att vi, trots att statistiken motsäger det, kan se fram mot en mild och snöfattig vinter.

----

Ibland funderar jag över om jag verkligen upplevt det som fallit ur mitt minne. Är det inte så att livet består av det som man fortfarande minns, medan det som fallit ur minnet inte längre finns eller kanske inte alls funnits?

----

Två olika sorters tro:
Anselm av Canterbury: Jag tror för att veta.
Augustinius: Tro, för att du skall förstå.

----

En falsk teori är falsk, även om vi skulle välja att tro på den.

----

All auktoritet bör ifrågasättas! I synnerhet den religiösa!

----

Målsättning:
Jag tror på livet före döden.
Jag vill vara brinnande livet ut.
Jag vill efter bästa förmåga bekämpa dumhet och intolerans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar