Summa sidvisningar

söndag 6 november 2011

Alltid på en söndag

Undrens marknad

Ett under, fösta bästa:
kor är kor.

Det andra inte sämre:
den och inte någon annan lund
från den och inte någon annan kärna.

Ett under utan svart frack och hög hatt:
vita duvor som flyger iväg.

Ett under, för hur ska man annars kalla det:
solen gick upp klockan tre och fjorton idag
och går ned klockan tjugo noll ett.

Ett under som inte förvånar som det borde:
fingrar på handen visserligen färre än sex,
men fler än fyra.

Ett under, det är bara att se sig omkring:
den allestädes närvarande världen.

Ett extra under, såsom allt annat extra:
det som inte är att tänka på
kan tänkas.

(Wislawa Szymborska, övers:Julian Birbrajer)

----

Kunde jag som klippan vila
nöjd i stilla, stumnad stelhet,
i ett slag mitt hjärta hejda
och bli lik den tunga stenen.
Kunde jag som bergens hällar
vittra bort i tidens strömmar.

(Lotta Lotass)

----

Litteraturen verkar i vardagen. Det är i vår dagliga tillvaro som den ger avtryck och utövar sitt inflytande. De skönlitterära texterna ger oss stigar att följa.

----

I London har 20% av invånarna så dålig läsförmåga att de inte kan läsa en godnattsaga för sina barn.
Att hjälpa ett barn att lära sig läsa är att ge dem en gåva för livet. Jag kan inte föreställa mig vad som kan vara viktigare än det, säger Louis Bennet i London Evening Standard.

Invandrarbarn med föräldrar som inte behärskar det nya hemlandets språk, eller som till och med är analfabeter, har ett oerhört handikapp när det gäller att tillgodogöra sig skolans undervisning. I dagens skola, där allt tenderar att bli mer och mer upptrissat, hinner inte lärarna med den extra omsorg som dessa barn borde omfattas av för att kunna tillgodogöra sig undervisningen fullt ut. Ett misslyckande här medför lätt att dessa barn hamnar i utanförskap med allt vad detta framdeles kommer att medföra.

----

Bertrand Russel menade att om man ska ta sig an livsfrågan måste man först och främst själv bli filosof. Bara på det sättet kan jag göra mig av med mina fördomar: religionens fördomar, mitt eget medvetandes fördomar, de personliga syftenas, familjens, vännernas.... Med alla våra fördomar liknar vi garnisonen i en belägrad fästning. Först utanför fästningen kan det bli tal om att ta itu med livsgåtornas lösning.
Men är det inte så att det är ett önsketänkande, detta att kunna bli kvitt alla sina fördomar? Jag tror inte att ens Russel helt lyckades med detta. Det viktigaste tror jag dock är att man är medveten om sin prägling och verkligen ser den.

----

Skrämmande att det fortfarande finns många människor som inte förstår skillnaden mellan vetenskap och vidskepelse.

----

Mode är vad som tycks vara vackert nu men fult senare. Konst kan vara fult i början men det blir vackert senare. (Steve Jobs)

----

När verkligheten faller samman för oss, när bitarna inte sitter ihop, är filosofin inte till hands. Den håller sig på ett stegs avstånd. (Cora Diamond)

----

Hur kan det komma sig att den mest kristna nationen i världen utför de mest okristliga gärningarna?

----

Vad som sällan framkommer i media är att USA har större skuld per capita än Grekland. Så Obamas förmaningar vid G20-mötet i Cannes förefaller något övermaga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar