Summa sidvisningar

söndag 25 mars 2012

Alltid på en söndag

Jag öppnar fönstret
mot ljusnande vårnatt.
Dess sken är ett helgons gloria.
Jag är bara otymplighet,
men vårnatten är i mig.
Ljuset som skall komma är allt.
Jag skall leva i ljuset.
Vilken nåd att vara människa.

(Evert Huldén)

----

Den arabiska revolutionen är chanslös om den inte blir sekulär. Den pågående omvälvningen rör sig mer på medeltidsnivå än i vår moderna samtid. Skiljer man inte på staten och religionen och ger kvinnorna lika rättigheter, utan håller fast vid Sharialagar, ersätts bara ett tyrannvälde med ett annat. (Adonis)

----

Ametist Azordegan skriver i G-P att homohatet har sin grund i den kristna fundamentalismen. Och så kan det nog vara. Betecknande är dock att Azordegan nogsamt undviker att nämna något om den islamska fundamentalismen, som väl är än mer extremt homofobiskt än den kristna. Vi vet allt för väl att flera länder med islamiskt styrelseskick än idag tillämpar dödsstraff för utlevd homosexualitet. Mig veterligt finns det idag inga kristna som förordar dödsstraff för homosexuella. Inte ens amerikanska presidentkandidater!

----

När en femtedel av eleverna inte kan räkna eller förstå dagstidningstext - vad tror ni att vi får för ett land om tio år, om tjugo, om trettio? (Per Kornhall, undervisningsråd vid Skolverket, på DN Debatt)

----

När barnen läser för att lästräna är det, till skillnad från när det gäller idrottsträning, ett rent nöje. De kan välja mellan tusentals spännande, roliga och läskiga berättelser i ett bibliotek som lånar ut böckerna gratis.
De flesta forskare är överens om att det finns en tydlig koppling mellan läsförståelse och resultat i de allra flesta skolämnen.
Språk är makt. Den som kan uttrycka sig får inflytande. Därför är det alarmerande att läslusten hos barn har halverats under de senaste fem åren. Vi kan inte lita på att skolan gör jobbet. Föräldraransvaret måste till, annars är risken stor att barnen hamnar som åskådare på livets läktarplats. Barn som saknar engagerade föräldrar, eller föräldrar som av olika anledningar inte orkar, ligger tyvärr risigt till.

----

Den svenska skolan befinner sig tyvärr i fritt fall, inte minst på grund av att det inte finns några som helst tecken på att ett enda av partierna verkar ha några idéer om vad som skulle kunna rädda oss från katastrofen. Alla är helt lamslagna av sin egen inkompetens. Alla politiker nuförtiden uttalar önskningar, liknande böner, och hoppas att de ska uppfyllas! Till vem riktar sig deras böner? Avgå som politiker om ni inte vet vad ni ska göra! (Superpedagogen)

----

Vid en klimatdebatt härom kvällen i Uppsala, enades expertpanelen om att det inte framkommit några övertygande bevis för att vi snabbt färdas mot katastrofens rand, och att den politiska agendan för klimatförändringar är överdriven. Dessutom var man enig om att det verkligt stora framtidsproblemet är energiförsörjningen. Den minskande tillgången på fossila bränslen kommer att ställa en stor del av klimatpolitiken under omprövning.

----

Riksbankschefen Stefan Ingves säger i en intervju att huvuddelen av de "pengar" som finns i det ekonomiska systemet inte finns på "riktigt". Nästan alla pengar är idag elektroniska och bankerna kan själva skapa nya sådana elektroniska pengar, genom att t ex bevilja nya lån. Detta medför att mängden pengar ständigt växer. Och att pengar skapas ur tomma intet!

----

Långsamheten provocerar inte bara för att den ruckar samhällsrutinen. Utan också för att den retar något rent instinktivt i oss - hjärnan vill ha sysselsättning.

----

Då och nu

I yngre dagar var jag på morgonen glad,
på kvällen grät jag; nu då åren har gått
i tvivel börjar jag min dag, men
lugn, klar och helig aftonen är mig.
(Hölderlin, övers Johannes Edfelt)

----

Jag söker inte, jag finner. (Picasso)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar