Summa sidvisningar

söndag 11 november 2012

Alltid på en söndag

Något oväntat kan komma farande med stark kraft
genom ett öppet fönster. Något som
ingen räknat med. En båtshake eller ett
redskap tänkt för ett helt annat ändamål.
Ibland kan det vara en människa. Vi har
mycket att lära av musiken. Man måste
fortsätta spela som om ingenting hade hänt.
(Marie Lundquist)

------

Våra förfäder hade ibland problem att finna föda till kroppen, för oss är det i stället svårt att finna föda för själen.

------

Om något inte går att bevisa, hur säkra kan vi då vara på att detta något är sant?

------

Vi bör inte alltid läsa de böckerna som är välsignade av majoriteten. Undertryckandet av inre mönster till förmån för mönster som skapats av samhället kan vara destruktivt för oss. När vi är helt emot ett mönster som inte har grunden i oss själva, vissnar vi och dör.
(Anais Nin)

------

Det finns idag omkring 37.000 olika samfund eller trosriktningar, alla med sin egen lilla variant på hur Bibeln ska tolkas och förstås.

Den enda mätsticka vi har är logik och förnuft. Allt annat som ligger utanför får inordnas under begreppet "okänt". Skilj alltid på när någon säger att något är sant och att jag tror att något är sant.

När vi hittar nya förklaringar måste vi släppa de gamla.

-------

Inget här i världen är så rättvist fördelat som förståndet - alla anser att de fått tillräckligt.
(Jac Tati)

------

Först när vi slutar att beskriva religioner som enbart tokigheter, kan vi erkänna att människan uppfann religioner för att fylla ett centralt behov, ett behov som sekulariseringen inte alltid varit så framgångsrik att fylla; att skapa förutsättningar för att kunna leva tillsammans med andra människor, trots våra djupt rotade själviska och våldsbenägna impulser.
(Alain de Botton)

------

Endast de högre stående djuren har förmågan att ha långtråkigt, sa Nietzsche. Jag skulle tro att detta påpekande måste tas som en komplimang till människan som ett av de högre stående djuren, fast en komplimang av det tvetydiga slaget: människans sinne är rastlöst; om det inte sysselsätts kommer det att fördunklas av irritation, kommer att sjunka ner i otålighet och till och med så småningom i ondsint, omdömeslös destruktivitet.
(J M Coetzee)

2 kommentarer:

  1. Att ta del av dina söndagstankar/inlägg ger både stimuli och extra nyfikenhet... "hur ska jag hinna med att läsa allt..."

    Tack för dina söndagstankar!

    SvaraRadera
  2. Inkan! Tack för din kommentar. Jag har alltid sedan tidiga ungdomen varit en hängiven bokläsare. Under min yrkesverksamma tid upplevde jag nästan ångest över att jag aldrig hann att läsa alla de nya böcker som vällde fram. Jag tröstade mig då med att när jag väl uppnådde min pension, då skulle jag minsann ta igen allt det förlorade med råge. Nu har jag varit pensionär i snart 15 år och håller formligen på att drunkna bland alla olästa böcker. Nu sent omsider har jag kommit till insikt om att tiden aldrig kommer att räcka till för att ens läsa bråkdelen av dessa böcker. Med lite sorg i hjärtat bär jag nu kassar med olästa böcker till Myrorna. Så kan det gå!

    SvaraRadera