Summa sidvisningar

söndag 30 december 2012

Alltid på en söndag

Hela julkortet förstoras och börjar knarra
som en glasklar vintervägg.
I kanterna rökig vandrar frosten runt
med tusen nålbrev längs stranden.
Kölden smyger nyskärpt in islien
i skörfrusna vassar.
Frånvarande i ännu en evighet
ligger sommaren inrullad i solen.

(Harry Martinson)

------

Om kulturen försvinner och ersätts med ren underhållning, vad händer då med resten? Är det ren underhållning som kan utrusta samhället med bättre förutsättningar för att konfrontera problemet för eller emot kapitalismen? Kapitalismen gav oss en högre materiell levnadsstandard som tillåtit oss att leva oändligt mycket bättre än våra förfäder. Men systemets kallblodiga baksida som skapar förmögenheter och själviskhet, måste kompenseras genom ett mycket rikt andligt liv. Om vi inte vill nå den punkt mot vilket det samtida samhället går ett andligt tomrum till mötes, där alla de negativa aspekterna av industrisamhället och all avhumanisering det för med sig, blir allt tydligare för varje dag. Jag är övertygad om att bästa sättet att motverka egoismen, ensamheten och konkurrensens negativa inflytande, är ett rikt kulturliv i dess mest upphöjda bemärkelse av "kultur". Att våld, främlingsfientlighet, rasism och diskriminering förekommer och är utbrett, med mycket få undantag, över hela världen, är en manifestation av att högkulturen kollapsat. Denna kultur som ska berika våra känslor och leda oss,och vad som än händer att ägna oss åt de stora frågorna. En kultur som förutom att vara underhållande, ska oroa, störa och inskärpa bristande överensstämmelse och en kritisk anda, är något som en kultur som ren underhållning inte kan leva upp till.
En kultur som bara blir underhållning kommer i slutänden att domineras av konformism snarare än av lugn och bli en slags passiv resignation. Hur kan ett demokratiskt samhälle överleva på lång sikt utan deltagande av tänkande, kreativa, känsliga och fantasifulla människor?
(Mario Vargas Llosa)

------

Böcker är speciella eftersom de ger sina författare ett liv som pågår även efter det att individen är borta.

Människan föredrar religion före verkligheten eftersom Gud är en bättre historia än verkligheten.

Dickens var så förälskad i ord och i sådan grad att bokstäverna välter varandra i det galna överflödet.

Tråkigheten är kreativitetens moder.

Meditation: att bara vara medveten om tanken som uppstår och de känslor som följer med varje tanke.

5 kommentarer:

  1. Hej,

    underbara passager, underbar poesi, underbara människa!

    Du är uppskattad som få. Inte bara på söndagar. Bara så du vet!

    Ungefär så.
    I gnistan av ett årsslut.

    Gott Nytt 2013!

    SvaraRadera
  2. Thord!Tack för din värmande kommentar!
    Och Ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  3. God fortsättning Leonardo - må året fyllas av goda, vackra, fina, odödliga, uppmuntrande, stimulerande ord på din blogg.
    Den är som en kallkälla efter en törstig vandring i sommarhetta.

    SvaraRadera
  4. Tack Inkan för dina goda ord!
    God fortsättning även till dig och en förhoppning om att även fortsättningsvis kunna få ta del av dina finstämda poetiska formuleringar och goda tankar.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  5. Hej Alla, jag heter Safa El Sadat, jag är gift i 20 år med min man och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket, men det kommer till en punkt när han deltar i affärer med en kvinna som är hennes medarbetare. Jag har aldrig föreställt mig det, men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, mina sena arbeten fick mig att tänka på frågan, även vid mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex när vi lovar att göra det på bröllopet årsdag, 15 dagar före bröllopsdagen erkände han det ja, han hade sex med sin kollega.
    Han tog med henne i min säng när jag var ute och arbetade, det betyder att mina känslor var helt värdefulla mot honom. Mitt mentala tillstånd är fullt av plågor, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan. Den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig att hitta en bra stavningskastare, först och främst trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen, men jag måste försöka tills jag kom över PROPHET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till att åtgärda relationen och göra människor glada i deras förhållande och några andra historier om andlig sjukdom och mer.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara som ett mirakel för mig, är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och han är nu kär i mig som aldrig tidigare.
    Har du behov av hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, fru, pojkvän, flickvän, vinnande av lotterier, växtbaserad botemedel mot sjukdom, hiv, sjukdomar, astma, artrit, fybroid, stroke eller någon form av sjukdom, andligt problem , Jobbsökande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp när det gäller några livsutmaningar borde kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040
                          +17207992813

    SvaraRadera