Summa sidvisningar

söndag 2 juni 2013

Alltid på en söndag

Syrenernas doft

Syrenernas doft och juninätters glans
av mörknat guld på spegellugna fjärdar
och åtrådd kärlek som i jubel vanns
och portar öppnade till fjärran världar -
syreners prakt i vitt och violett
och skuggors djup mot röda aftonskyar -
o, lycka, som oss livet berett
för längesen och aldrig mer förnyar!

(Bertel Gripenberg)

--------

Vaknade upp denna tidiga junimorgon när solen nyss lyft sig ur horisontens skuggor och förvandlat den tidiga dagen till en försommarmorgon med bedövande fågelsång och en fullödig grönska.
Vilhelm Ekelund skrev någonstans att ett människoliv innehåller få junimorgnar:
"Vad är ljuvligare än den vita nordiska junimorgonhimlen! Hur många junimorgnar är det på ett människoliv? De äro ej så synnerligen svåra att räkna, - och allra minst dem man verkligen mött!"

--------

Mina rhododendron blommar nu, överdådigt som vanligt. Trots den sena och kalla våren så blommar de ungefär på utsatt tid. Detta vidfamnade buskage av rhododendronbuskar är det enda i min trädgård som vunnit mina grannars gunst. Jag kan förstå dem, för jag är i total avsaknad av allt vad gröna fingrar heter. Rhododendron är ju i det avseendet en lämplig växt eftersom den sköter sig självt utan inblandning av gröna fingrar. Jag har även en syrenbuske och även den lyckas överleva utan mänsklig inblandning.
Givetvis borde jag visat en bild på min trädgårds just nu så färgrika begivenheter, men min datortekniska kompetens befinner sig dessvärre på samma nivå som min gröna fingrar.

---------

"Alla kan inte få allt", läser jag i en tidningsrubrik. Må så vara, men alla borde få något. Idag är det väl lite si och så med det. Det tidigare välfärdssamhället krackelerar mer och mer, medan de stora kapitalägarna aldrig tycks kunna få nog.

---------

Du lever bara en gång, men om du lever rätt är en gång tillräckligt. (Mae West)

---------

Två vägar skildes i en skog, och jag,
tog den minst använda.
Och det gjorde hela skillnaden.
(Robert Frost)

---------

Den stressade vardagsmänniskan har inte andlig ekonomi nog för poesin, så det blir en deckare i snabbköpet i stället. Ett dramatiskt bokomslag. Blod i snön, ett hav att dränkas i, knivens kalla stål. Klichéerna är oändliga. Förlagen borde ta sitt ansvar, men lär knappast göra det. Profiten ställs alltid först.
Då är det upp till läsaren. Prova någon gång att läsa någonting som det inte är givet att du omedelbart förstår. Stäng deckarboken, öppna ögonen.
Poesin gör anspråk på känslan, vilken den än må vara. Det finns, vidare, ingen extas i deckargenren, det verkar inte få lov att vara någon. Det vore flummigt. Och dikter är redan döden, den behöver ingen intrig, ingen jakt eller någon ramberättelse som tydliggör det uppenbara. Döden sida upp och sida ner. Och lite liv. Kanske något skri, inte helt angenämt.

----------

Sanningen är balans, men motsatsen till sanningen, vilket är obalans, kanske inte är en lögn. (Susan Sontag)

----------

Att vara sig själv i en värld som ständigt försöker göra dig till något annat, är den största prestationen. (Ralph Waldo Emerson)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar