Summa sidvisningar

söndag 22 juli 2012

Alltid på en söndag

Sommar, sommar

 Smaka - en morgon
helst på en berghäll vid stranden:
nyplockade smultron
uppträdda på färska dillstrån.
Hör Vilhelm Ekelund viska:
"Tacksamhetsglädjen mot ljuset."

Du kommer aldrig att glömma:
smaken av sommar,
ljuset, som inbegrep dig.

(Axel Liffner)

Kanske kan det synas befängt att under denna hittills vädermässigt usla sommar lyfta fram en dikt som denna. Men den kan ju möjligen bidra till att i sinnet frammana tidigare somrar med mera angenämt väder. Och det ekelundska ljuset finns ju kvar ännu några dagar.

----

I le Monde läser jag att Milan Kundera uttrycker oro över den tryckta pappersbokens framtid. Han fruktar för att framtidens böcker enbart kommer att publiceras elektroniskt via läsplattor och datorskärmar. Kundera menar att för att man rätt ska kunna tillgodogöra sig en text bör denna vara tryckt på papper. Att läsa en bok med behållning är att kunna föra en dialog med författaren, genom t ex understrykningar och marginalanteckningar. En med behållning väl läst bok ska vara fylld med läsarens klotter och noteringar i en dialog mellan läsaren och författaren.
Själv tror jag nog att den tryckta boken kommer att få det kämpigt framöver, men dö kommer den aldrig att göra. Inte så länge det finns läsare av "riktiga" böcker.
Tittar jag på mina egna överfyllda bokhyllor så finns det där knappast någon enda av mina böcker som jag skulle vilja byta ut mot en elektronisk utgåva. Ett rikt hem är ett hem med många och välfyllda bokhyllor där böcker med god litteratur trängs om utrymmet. Tänka sig ett hem med en bokhylla prydd enbart med en läsplatta! Utrymmessparande, ja vistt, men vad torftigt.
Av en händelse som ser ut som en tanke, hittade jag ett gammalt nummer av den numera dessvärre avsomnade tidskriften Moderna Tider. Där skriver Anders Björnsson:"Bokläsarnas klotter i marginalen kan vara minst lika läsvärt som boken i sig." Han fortsätter:"När allt kommer omkring: boken skrivs för att vi ska få veta, men också för att vi ska kunna glömma. Om vi glömmer går ändå ingenting förlorat, det lagras. Marginalanteckningens funktion är densamma. Den som kastar ner ett tankespån gör det för att han inte ska behöva lägga det på minnet."

----

Hade tänkt skriva något om Stanislaw Jerzy Lec´s  bok "Ofriserade tankar" i nytryck utgiven på Ellerströms, men Thomas Nydahl hann före, varför jag nöjer mig med att citera några av Lec´s aforismer.

Den som bär skygglappar bör komma ihåg att betsel och piska också ingår i paketet.

Fönstret mot världen kan täckas för med en tidning.

Frihetens pris sätts alltid av grannarna.

Mången bumerang vänder aldrig tillbaka. De väljer friheten.

Du klättrar för att nå toppen, men väl där upptäcker du att alla vägar leder ner.

Jag ger er bittra piller överdragna med socker. De pillren är ofarliga - giftet finns i sockret.

Aktörerna lämnar scenen när de spelat ut sina roller. På teatern.

Av en rad nollor är det lätt att göra kedjor.

Ett råd till alla författare: vid en viss tidpunkt är det nödvändigt att sluta skriva, ibland är det innan man börjat.

Allt är i människans händer. Därför bör de tvättas ofta.

Blind tro har en ond blick.

----

Johannes Salminen skriver i sin Dagbok från 2003 söndagen den 20/7:
Sol över ett söndagsstilla Drumsö. Vinden rör smeksamt vid den gamla björken utanför köksfönstret, jag hör suset ända in i rummet, suset med dess ekon av fjärran åländska somrar.
Någonstans ropar en mås, entonigt trummande, ett ljud som långsamt skapar en havsrymd omkring sig. Frihetens drömda möjlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar