Summa sidvisningar

onsdag 15 juni 2011

Sommartankar

Vallfärd

Var målet för min vallfärd att komma
till mig själv, få erfara att i tider
som dessa och för en som jag
kommer Gud aldrig att te sig enkel
och självklar därute, utan snarare mörk
och outgrundlig, som vore han här inte?

(R S Thomas)

----

Tilltron till det egna förnuftet är varje religions gissel.
----
Livet har omfattat i stort sett allt; glädje (inte minst), djupaste sorg, lycka, smärta, vilsenhet, hoppfullhet, en gnutta insikt och medvetenhet, besvikelser, framgångar, motgångar, frihetskänsla, ödmjukhet inför det obegripliga och ofattbara och livets skörhet. Min slutsats: Detta är livets gång!
----
Om vi silar bort alla tankeprodukter - vad finns då kvar? Verkligheten?
----
Sanningen är fullkomligt oberoende av huruvida människorna tycker om den eller ej.
----
Kan man lära sig att SE, faller alla metafysiska spekulationer bort.
----
Pratet har ersatt talet. Det finns inga talare längre - bara pratare.
----
Om någon anser sig ha ett gott samvete, måste han då inte få dåligt samvete över sitt goda samvete?
----
Det som ligger innanför sinnevärlden kan man tala om, men det som ligger bortom sinnevärldens gränser - det kan man inte tala om.
----
Vi har idag förlorat den viktiga konsten att göra ingenting.
----
Det är inte utan ett visst välbehag och en frihetskänsla som man svingar sig ut i det okända, på många sätt okända. Att få ställa sig utanför, att vara oberoende och kunna strunta i alla krav, att kunna säga nej. Detta är avståendets filosofi som ofta ger mersmak.
Plötsligt kan jag då uppleva tystnadens läkande inverkan. Sinnet bäddas in som i bomull. Tanken saktar in, verkligheten kommer nära inpå, blir gripbar och vilar i mig. Det yttre reduceras, blir obetydligt. Intigheten synliggörs.
----
Det finns idag över 38.000 olika kristna sekter och samfund i världen. Redan detta faktum borde ju väcka tankar. Men det är så få som reagerar.
----
Vår och sommar, sol och måne föds, dör och kommer åter. En människa föds, dör och kommer inte åter.
----
Det är inte helg
inte arbetsdag
bara söndag
och ångesten går
sin långpromenad
över mellangärdet.
Bakom timmarna
kunde jag höra
arbetsveckan råma.
(Cidden Andersson)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar