Summa sidvisningar

söndag 30 september 2012

Alltid på en söndag

Alla upprors vågor åldras fort
och alla upprors stigar bli snart allfarsvägar.
Kvar står en längtan till något som inte
är begärens eller vedergällningens hjul.

Bäst är mänskan när hon önskar det goda hon inte förmår
och slutar odla det onda som hon lättare förmår.
Då har hon dock en riktning. Den har inget mål.
Den är fri från hänsynslös strävan.

(Harry Martinson)

------

Om det begynnande åldrandet skriver Jeanette Winterson:"Jag vill inte förlora min nyfikenhet, jag vill inte sluta ta risker. Jag vill inte bli en parodi eller en upprepning av mig själv. Jag vill hellre misslyckas med att göra något nytt än en blygsam framgång med något jag vet att jag kan göra."
Om läsandet och böcker skriver Winterson:"En bok är en dörr. Du öppnar den. Du stiger in i den. Ingen kan ta ifrån dig orden inne i huvudet och vad du kan göra med dem."

-----

Svek har blivit ett acceptabelt och kraftfullt politiskt kampanjverktyg. Det fatala är att vi väljare fortsätter att rösta på dessa notoriska lögnare.

-----

Från Narobi meddelar Aftonbladet att minst ett barn dödades och flera skadades allvarligt när en handgranat kastades in i en kristen kyrka där just en söndagsskola pågick. Islamistmilisen al-Shabaab misstänks ligga bakom dådet. Inte ens den kristne guden förmår att skydda oskyldiga barn när de befinner sig i kyrkan. Islamisternas granater bryter kyrkans beskyddande väggar.


-----

Några liv ser man som spår,
andra försvinner spårlöst.
Har de ens existerat?

-----

Några funderingar från Schopenhauer: Vilken fackla vi än tänder och vilken rymd den än må lysa upp, ständigt kommer vår horisont att omges av djup natt.
Om våra liv vore ändlösa och smärtfria, skulle det kanske inte falla någon in att fråga sig varför världen finns till och har just denna beskaffenhet, utan allt skulle vara självklart.
 Ingen som verkligen filosoferar är religiös: han går utan ledband, farofyllt men fritt.
En teologiskt grundad moral är inte äkta moral. Genuin moral finner vi bara i handlingar som inte är egoistiska, då vi frivilligt gör något med enbart rättfärdighet som syfte.
Det har aldrig saknats folk som tjänar sitt uppehälle på människors metafysiska behov.

Efter att ha läst Koranen menade Schopenhauer att i den boken kunde han inte upptäcka en enda idé av värde.

-----

Willy Kyrklund, som insåg varje ords värde och att de därför måste väljas med yttersta omsorg, visste också vikten av att ha ett inre fäste. "Inom sig och utom sig söker människan fästen för sitt liv. Den som har ett fäste utom sig är välbärgad. Den som har ett fäste inom sig är rik."

Även Stanislaw Jerzy Lec framhöll ordens värde:"Sätt värde på orden. Vart och ett kan vara ditt sista."

-----

Mitt ljus brinner i båda ändarna;
Det kommer inte att räcka hela natten;
Men ah, mina fiender, och åh, mina
vänner.
Det ger ett härligt ljus.

(Amy Lowell)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar