Summa sidvisningar

torsdag 28 april 2011

Lösryckt.

I mina skrivbordslådor har det under årens lopp samlats 1000-tals papperslappar med anteckningar jag gjort. Det är mest lösryckta tankefragment, både egna och andras, som jag nu här släpper lös i cyberrymden.
Håll till godo!

När vinden öppnar dagens fönster
är det redan borta
som jag ville hålla kvar.

Känslan bryter förnuftet.
Därför går religion och förnuft
aldrig tillsammans.

Tanke utan frihet;
värdelös tanke,
inavelsprodukt.

Allt du gjort
allt du tänkt,
ditt liv,
uppslukas av tidens
mörka flod.

Har vi verkligen levt det
som döljs av glömskans vita ljus?

Ett liv med brist på struktur
kan vara förödande.

Man måste skapa en
egen mening med livet.
Men en enda enskild händelse
är tillräcklig för att förändra allt.

Vi kan inte hysa känsla
utöver vår känslas kapacitet.

De skapande ögonblicken
är de lyckliga ögonblicken.

Discipliner förstör den spontanitet
utan vilken man inte kan göra upptäckter.

Kreativt tänkande måste alltid inbegripa
en slumpmässig komponent.

Tro är ej lika med sanning,
utan möjlig sanning.

Klarhet hör inte till framtiden.
Den kan bara uppträda just nu.

Ulla Olin:
Eftervärmen - är det den
jag nu njuter?
Solen har gått ner men långt
efteråt är stenhällen ännu varm.
(Detta är POESI!)

Våra tankar är fria!
Varje människa har tankefrihet,
om man har förstånd att bruka den.

Det gammaltestamentiska offret till Gud,
var det inte i verkligheten en muta?
Gud kräver mutor!

Även om framtiden, per definition, är oändlig så är det bara det som nu sker och det som har skett, som faktiskt finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar